disco

disco

2012. február 28., kedd

BALTIMORA

Az olasz Baltimora az 1980-as évek közepén vált ismertté. Az együttes arca az északír származású Jimmy McShane volt, vagyis a hattagú formációból öten a háttérben maradtak. Szinte mindegyik Baltimora-dalt az olasz Maurizio Bassi írta (sőt állítólag ő is énekelte), szerzőtársa Naimy Hackett volt. A legnagyobb slágernek a Tarzan Boy bizonyult. Második albuma sikertelenségét követően a Baltimora megszűnt.


TAGOK
* Jimmy McShane (Észak-Írország, Derry, 1957. május 23. – Észak-Írország, Derry, 1995. március 29.) – ének
* Maurizio Bassi – billentyűs hangszerek, zongora, ének
* Giorgio Cocilovo – szólógitár
* Claudio Bazzari – ritmusgitár
* Pier Michelatti – basszusgitár
* Gabriele Melotti – dobok

KARRIERTÖRTÉNET
A kezdetek
Az észak-írországi Derryben született Jimmy McShane fiatal srácként gitározni tanult, és kiderült, hogy a tánchoz is van érzéke. Szülővárosa kisebb klubjaiban lépett fel jelentősebb siker nélkül, ezért végül a Vöröskeresztnél helyezkedett el. Amikor bevallotta homoszexualitását, konzervatív családja állítólag meglehetősen elutasítóan reagált. 1984-ben találkozott Maurizio Bassi olasz zenésszel és producerrel. A rendelkezésemre álló források nem részletezik a találkozás pontosabb körülményeit, így például azt sem, hogy erre melyik országban került sor. Bassi az italodisco növekvő népszerűségét szerette volna meglovagolni, és ennek érdekében egy zenei projektet akart beindítani. A Baltimora név mellett döntöttek, de hogy miért, az jelen sorok írója számára szintén nem derült ki egyértelműen. A legtöbb ember ugyanis a névből Baltimore városára asszociál, de az nem Észak-Írországban, és nem Olaszországban van, hanem az Egyesült Államokban. Bizonyos források szerint egyébként nem Bassi kezdeményezte a Baltimorát, hanem McShane, aki meggyőzőnek bizonyult ízelítőt adott a producernek ének- és tánctudásából. Ezzel a variációval kapcsolatban azonban némi kételyre ad okot az a máig sem tisztázott kérdés, hogy ki is énekelte valójában a Baltimora dalait. Mivel a klipeken és fellépéseken a közönség Jimmyt láthatta, a többség azt gondolta, hogy természetesen ő énekel. Valójában azonban az italodisco hemzsegett a tátikasztároktól, akik csupán külsejüket adták a produkcióhoz, és valójában mások énekeltek helyettük. Tom Hooker – a műfaj egyik népszerű képviselője, aki például eleinte Den Harrow helyett is énekelt – azt állította egy interjúban, hogy a Baltimora tényleges hangja Maurizio Bassi volt. (A Sors iróniája, hogy Hooker a saját művésznevén előadott dalaival közel sem aratott akkora sikert, mint anonim bedolgozóként, pedig ő is volt annyira jóképű, mint Den Harrow.) Ami egészen biztos, hogy a vicces, tarka ruhákba bújt, bohókás szemüveget viselő Jimmy meggyőzően alakította a Baltimora frontemberi szerepét. 


Gyors siker, rövid karrier
A Baltimora első lemeze, a Tarzan Boy 1985 nyarának egyik legnagyobb slágere volt. Ennek ellenére egyes kiadásokon az 1984-es évszám található. A felvétel vezette a slágerlistát Hollandiában és Svédországban, második lett Ausztriában, a harmadik helyig jutott az NSZK-ban és az Egyesült Királyságban, Olaszországban az ötödik lett, Svájcban pedig a negyedik. Meglepően sikeresnek bizonyult az Egyesült Államokban is, noha ott az európai diszkózene sohasem volt igazán népszerű. Hat hónapig szerepelt a Billboard Hot 100-as listáján, ahol a 13. helyig jutott. Jimmy McShane 1986 tavaszán fellépett az amerikai televízió Solid Gold című műsorában, ami elősegítette a Tarzan Boy tengerentúli sikerét. Még 1985 végén megjelent Európában az eredetileg hat számot tartalmazó Living in the Background című debütáló album – a későbbi kiadásokra már felkerült a két nagy sláger egy-egy remixe is –, amelyről a Woody Boogie volt a következő kislemez. (Az album később az Egyesült Államokban is az üzletekbe került.) Ez a dal már szerényebb sikert aratott, mint az elődje: Svédországban a harmadik, Olaszországban a tizenharmadik, Svájcban a tizenötödik, az NSZK-ban pedig a huszadik lett. Az LP címadó felvétele, a Living in the Background és a Chinese Restaurant szintén megjelentek kislemezen. Egyik sem vált igazán nagy slágerré, noha a diszkókban és a rádióállomások könnyűzenei műsoraiban gyakran játszották őket. 1987-ben – csak Európában – megjelent a Baltimora második nagylemeze, a Survivor in Love. A címadó felvétel egy lírai szerzemény, melynek szövegét McShane írta. Az albumról csupán a Key Key Karimba ért el némi eredményt: Olaszországban a slágerlista negyvenedik helyéig küzdötte fel magát. Maurizio Bassi a félsiker láttán úgy döntött, a továbbiakban más zenei projektekkel foglalkozik majd, és a Baltimora megszűnt. Az együttesről a későbbiekben leginkább a Tarzan Boy különböző remixei révén lehetett hallani. Az 1993-as remix szintén felkerült a Billboard Hot 100-as listájára, ahol az 51. helyen állt meg. A dalt felhasználták a Listerine márkanevű szájvíz reklámjában, illetve felcsendült a Tini nindzsa teknőcök III (1993) és a Beverly Hills-i nindzsa (1997) című filmekben is. McShane a Baltimora megszűnése után eltűnt a könnyűzenei életből. 1994-ben Milánóban telepedett le, itt diagnosztizálták, hogy AIDS-es. Ezután visszatért Írországba, hogy élete hátralévő részét hazájában élje le. A család szóvivője szerint bátran nézett szembe a betegségével, és méltósággal halt meg. Szülővárosa, Derry centrumában emléktáblát avattak a tiszteletére.


DISZKOGRÁFIA
Kislemezek
* 1984: Tarzan Boy (Summer Version) / Tarzan Boy
* 1985: Tarzan Boy / Tarzan Boy (DJ Version)
* 1985: Tarzan Boy / Tarzan Boy (Dub Version)
* 1985: Woody Boogie / Woody Boogie (Instrumental)
* 1985: Living in the Background / Running for Your Love
* 1985: Chinese Restaurant
* 1986: Juke Box Boy / Pull the Wires
* 1987: Call Me in the Heart of the Night / Survivor in Love
* 1987: Global Love / Set Me Free
* 1987: Key Key Karimba / Key Key Karimba (Children Version)
* 1993: Tarzan Boy (Original Version) / Tarzan Boy (1993 Remix)


Maxik
* 1984: Tarzan Boy (Extended Version) / Tarzan Boy (DJ Version)
* 1985: Tarzan Boy / Tarzan Boy (Club Version)
* 1985: Tarzan Boy / Tarzan Boy (DJ Version)
* 1985: Tarzan Boy (Summer Version) / Tarzan Boy (Reprise)
* 1985: Tarzan Boy (Extended Dance Version) / Tarzan Boy (Single Version) / Tarzan Boy (Extended Dub Version)
* 1985: Tarzan Boy (Summer Version) / Tarzan Boy (Club Version) / Tarzan Boy (7" Version)
* 1985: Woody Boogie (Jumping Mix) / Woody Boogie (Instrumental)
* 1985: Woody Boogie (Unknown Mix) / Woody Boogie (Instrumental) / Woody Boogie (7" Version)
* 1985: Living in the Background (Extended Version) / Running for Your Love (Extended Version) / Living in the Background (Instrumental Mix)
* 1985: Living in the Background (Club Mix) / Living in the Background (Single Version) / Living in the Backround (Instrumental)
* 1986: Juke Box Boy / Pull the Wires / Juke Box Boy (USA Radio Version)
* 1986: Living in the Background (Remix USA) (Extended Version) / Living in the Background (Remix USA) (7" Version) / Living in the Background (Instrumental) 
* 1987: Call Me in the Heart of the Night (Remix Version) / Survivor in Love
* 1987: Global Love (Mix Version) / Set Me Free
* 1987: Key Key Karimba / Key Key Karimba (Children Version) / Key Key Karimba (Radio Version)
* 1993: Tarzan Boy (Original Version) / Tarzan Boy (UK Swing Mix) / Tarzan Boy (Extended Dub)
* 1993: Tarzan Boy (1993 Remix) / Tarzan Boy (Extended 1993 Remix) / Tarzan Boy (Extended Dub Mix)
* 1993: Tarzan Boy (Original Version) / Tarzan Boy (1993 Remix) / Tarzan Boy (1993 Extended Remix) / Tarzan Boy (UK Swing Mix) / Tarzan Boy (Extended Dub) (promóciós lemez)

Albumok
* 1985: Living in the Background
* 1985: World Re-Mix
* 1987: Survivor in Love (csak Európában jelent meg)
* 2003: Living in the Background (az 1985-ös album CD-n) (Mexikó)
* 2005: Living in the Background (az 1985-ös album CD-n bónuszfelvételekkel) (Oroszország)
* 2006: Survivor in Love (az 1987-es album CD-n bónuszfelvételekkel) (Oroszország) 

VIDEÓK


Tarzan Boy  (másik klip)


Chinese Restaurant  (csak zene!)



Survivor in Love (csak zene!) 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.